Wednesday, April 7, 2010

Hari Kedua Di Esso



Assalamualaikum,Salam Sejahtera,

06/04/2010 hari selasa,hari kedua aku bekerja kat esso tu.kali ni aku masuk petang.masuk 3 petang - 11 malam (tk mcm pnt + mengantuk pulak padahal baru balik 7 pagi td).heheh,tp tkbleh buat ape la kan,dh keje,nk tk nk kne datang bile dh ditetapkan.petang ni mcm boring sikit.tktau nk buat ape.mule-mule masuk,aku sapu smpah mane yg smpah besa-besa tu aku sapu.lepas tu,aku sapu pasir-pasir pulak.lepas tu aku chck air dkt tong tu kat tempat org nk cuci cermin pkai ape bnde tah name die tu.hehe.klu kurang aku isi.lepas tu aku pg chck tandas 1 jam sekali.aku jirus-jirus air kasi bersih sket.lepas tu aku dduk je la merayau-rayau kat luar tu.kejap-kejap masuk dlm lepak-lepak amek air-cond.lepas tu pg luar balik,chck ade sampah bertaburan ke tk kat luar tu (masyarakat malaysia biase la,buat kertas ape smue merate je).mcm tu je la aku,luar dlm luar dlm.ade satu mase tu,ade pelanggan suruh aku isi minyak kete die (klu die suruh bru buat,klu tk mmg aku tknk buat pon) full tank.aku ni dh la tk reti isi-isi minyak full tank ni.klu motor reti la,sbb nmpak minyak tu dh kat paras mane.aku biase tgk org isi,die lock pam tu,then bia smpai die tendang je.aku nk buat mcm tu,tapi masalahnye,baru lock kejap,dh tendang lagi.aku buat lagi tendang lagi.senang cite,bru tkan kuat sikit je nozel tu kasi minyak laju,die dh tendang lagi.haiseh,parah btl,aku pon tkan je la slow-slow.last-last,smpai terklua sikit minyak die.ade la tumpah sket.aku pon jirus la dgn air.tkkn nk bia je.kang meletop kete org tu.jap lagi die dtg,nk marah aku pulak."abis tumpah,mcm mana hang buat kerja ?".aku senyum je.dlm hati,"eh org kedah ni,klu nk elok tknk tumpah isi sendiri la,suruh aku buat ape,keje aku bukan isi minyak org,aku jage stesen supaya nmpak dlm keadaan bersih je,peliaq btl org tk berape nk tua ni".mmg angin je,nk marah pon ade.die ckp,"hang cucuk,lock dia,bia dia tembak skali,dh tu abih la".dlm hati aku lagi,"eh,klu aku ade cctv rakam ape yg aku buat td,aku dh tnjuk,tgk bape byk kali die tendang time aku dh lock dia".dh tu die pon blah.minyak die RM61.10.ape la,kate rakyat malaysia,ape ingat die tk pernah buat salah ? ceh,pigi dah org kedah ni.hehe.bukan ape,cube die berada kat tempat aku time tu ? haih.relax-relax sudah.awat ? main kasaq ka ?.grr ! moral mmg down dh aku lepas tu.bengong btl.lepas dari tu,ade sorang makcik ni,suruh aku isi minyak kete die pulak.aku ragu-ragu lagi.tp sebaik makcik tu suruh isi RM30 (maknenye aku tau takat mane die akan stop,smpai RM30 stop la,kn senang,klu full tank ni leceh yg amat haram jadah),jd aku berani la nk isi.hehe ! lepas dari tu,tkde org suruh isi lagi,smue isi sendiri.dlm pkul 8 mlm mcm tu,aku pegi cuci tandas.amek chemical die,bancuh,dh tu pg cuci tandas.hehe.lepas cuci tandas,aku relax2 lagi.tgk-tgk sampah.lepas tu aku pg lap pam pulak dlm pkul 10 mlm mcm tu.lepas lap pam,aku pg tuka plastik sampah (sbb aku shift last,pkul 11 mlm - 7 pagi tkde penjaga pam lagi,sorang lagi cuti).lepas tuka tu,mcm biase la.pg letak dlm tempat sampah.aku pon msk dlm,minum-minum.lepas tu ade satu akak ni suruh aku susun stok.aku pon buat la.letak tanda harga dia.then susun.aku tk byk ckp sgt dgn akak-akak tu.bkn ape,tktau story dieorg mcm mane.klu dgn abg yg jage mlm tu,byk jgk berbual,yela lelaki,bantai je la merepek ape pon.tp kadang2 tnye la akak tu,ni kat mane,tu kat mane.nk buat ape ke.hehe ! sblum aku nk habis kerja,aku pg chck sampah skali lagi,chck air kat tong.dh tu ade plak lori tkbleh start,so ade la org bus 2 org + aku + org lori tkbleh star tu,pg tolak sikit lori tu nk kasi boleh hidup.jap lagi tk berjaye.haha ! hampeh pnt aku,dh la lori gas yang penuh dgn tong gas yg ada isinya lagi plak tu.sblum nk punch card tu,aku pg simbah cermin yang berkabus tu dgn air panas.lepas tu lepak jap,then punch la card.abg mlm tu pon datang.hehe ! aku pon balik ! peh,keje petang ni,lebih kepade kepenatan kaki.sket-sket nk chck sampah,round-round.chck tandas.klu mlm tu best sket.santai2 je keje die.tp penat sbb nk ulang alik la klu ade pelanggan nk beli barang ke ape ke.
kat sini nk bagi tau sikit ye :
kerje penjaga pam ni,bukan tolong isi minyak org tau.kerje die jage kawasan stesen tu berada dalam keadaan bersih persekitarannya.nozel-nozel tu pon berada dalam keadaan bersih,tandas bersih.tapi disebabkn ade pelanggan MINTA kite isikan,kite boleh isikan.tp sebaiknye pelangganlah isi sendiri.kami tidak dibayar kerana mengisi minyak kereta anda,tetapi kami dibayar atas kebersihan stesen minyak tersebut.kalau org gaji buat housekeeping kami ni buat stationkeeping ok !


sekian terima kasih.