Friday, April 23, 2010

Kerja yang kecik besar je !

Assalamualaikum,Salam Sejahtera,

22/04/2010 - Khamis.aku masuk shift mlm.aku smpai tempat kerja tepat jam 10.55pm,aku punch card.then aku keluar tgk kawasan stesen.aku berkata dlm hati,kenape bersepah sgt ni,banyak sampah gila sana sini.org seblum shift aku ni tk buat kerja ke.jadi,aku pon masuk balik dlm mart,aku ckp,peh bersepah gile stesen harini.jap lagi akak tu ckp,pakcik yg sepatutnye kerja seblum shift aku tu,die MC ! waaaaa,patut la bersepah gila stesen,tk terurus langsung.dh la izzul off day hari tu,jd pakcik tu masuk pkul 10am - 6pm ptutnye.tp die MC,so pg - ptg - mlm mmg tkde org urus stesen.ini bermakne,tuka plastik sampah,cuci tandas,sapu sampah, yg terakhir dilakukan oleh aku ! bayangkn la,hari rabu tu aku masuk mlm jgk,pkul 11pm - 7am.hari rabu tu,aku tuka plastik sampah (empat tong smpah aku tuka smuanye plastiknye) pkul 11.15pm dan siap pd pkul 12am.aku cuci penutup tong sampah dgn sabun dan aku tuka plastik sampahnye.tandas pulak aku cuci pkul 12.30am (lepas mart dikunci,klu mart masih buka ssh nk cuci tandas,ade je org nk gune,hehe).sampah pulak aku sapu pkul 5.30am.semua tu kali terakhir dilakukan oleh aku pd hari rabu tu dan kene maintain smpai pukul 11am pd hari khamis ? gila la dh bape jam,msti tandas dh berbau,tong sampah dh penuh gile,sampah dh banyak bertaburan kn ? tau2 je la org MALAYSIA ni.hampeh smuanye.hehe ! aku pun geleng kepale,ape la nasib,hampeh btl la mcm ni.aku buat smua tu dgn tabah hati + hati yg geram sgt.hahaha ! 1st aku simpan pemadam api then sapu sampah satu stesen tu.tgh aku sapu2 smpah,boleh pulak ade customer langgar tong sampah and sampah bertaburan !! aku baru sapu weh ? wtf la.aku masuk dlm mart,akak dgn abg cashier tu tnye,"knpe tu dik ? ngamuk ke ? mcm mane boleh jtuh tong tu ?".aku pon jwb,"KECIK BESAR JE ORG TU TAMBAH KERJA AKU !".hahaha ! akak dgn abg tu senyum je tgk aku.aku cuci penutup tong smpah tu dulu dh tu aku pon tukar plastik smpah yg penuh (slamat 2 tong je yg penuh).lepas tu aku pg buang smpah tu dkt rumah smpah (nnti ade lori smpah amek,hehe).lepas tu aku kene la sapu lagi,sbb org gile tu dh bersepahkan balik,die pg tumbangkan tong smpah tu.haih,pelik2 je.tk pernah org langgar tong smpah tu,die pulak boleh langgar.dh siap smue,mart pon dh ttup,aku cuci tandas.mmg dh berbau gila la tandas.hampeh btl.lepas tu aku pon dduk relax.hahah ! tlg2 abg cashier tu lyn customer.tepat pkul 3,aku pg buat air cuppuccino (padahal tekan je dkt mesin ape tah name dia,nnti dia buatkan.haha).amek kau,tros tkbleh tido aku.tk mngantuk smpai pg.hahah ! mate mengantuk,tp tkbleh tido.siot btl,aku pon isi mase lapang aku tu dgn mnyanyi2 ikot lagu kat radio tu.ahahah ! menjerit sorang2 dlm mart mcm org tk sihat.tp syok gila.klu suara tk sedap pon bkn ade sape dgr,hahah !

Pd pg khamis tu,time aku dh balik dari kerja,ade pulak problem.bongok pnye driver bus.die isi minyak tp tk bwk duit.sengal gilaaaaaaaaa ! die ckp nnti kwn dia bayarkan (naik bus juga isi minyak kat esso tu).dh la setiap close shift pg2 tu aku kne amek bacaan meter minyak tu.brape tnggal minyak dlm tangki.tp bile org tu tk bayar,abg cashier tu tkbleh close shift,nnti ade short (RM274 tu,gila ke klu short) ! jd aku pon tk boleh amek bacaan meter tu la.shift tk close,tkkn aku nk print bacaan meter dkt mesin ape tah name die tu.nnti klua statement,tak same dgn aku amek bacaan manual (klu lari sikit2 tkpe,klu dh 100 liter lari nk jwb ape ?).abg tu call boss,kedebuk kedebak kedebuk,abg tu ckp,"ko pg amek tros smue bacaan dh tu pg print".aku pon cepat2 la pg amek dan buat ape yg patut.heeee ! keje aku dh selesai ! tp abg tu tgh pening kepale.last2,kwn driver bus yg bongok tu datang.die pon isi minyak,lepas isi minyak die masuk dlm nk bayar.abg tu ckp,"pam 9 pon abg kne bayar,td kwn abg tu dh isi fulltank dh tu lari tk bya,die ckp abg bya".pening kejap ? "eh,die tkde ckp dgn aku pon,aku tktau ape2 ni".abg cashier tu jwb,"ceh,buat tk bersalah pulak,die dh isi fulltank td,dh tu blah gitu je".driver bus tu jwb,"tkde la aku btl ni tktau,die tkde ckp,bape kne bayar smue ?".die pon bayar smue.1st driver bus yg bongok tu mnyusahkan 2 org.satu,cashier (nk close shift tk boleh).dua,member die sendiri (member sendiri tktau ape2,tibe2 kne bayarkn utk dia?).haih,bongok2.klu dh tkde duit,jgn la isi minyak.boleh pulak tu tkde duit pg isi minyak.peh,mmg gila2 punye sengal.aku ingat satu hari nnti nk buat jgk la.hahah ! "bang,nnti kwn saye naik motor sama mcm saya dia bayarkn !".hahahahahaha !


sekian terima kasih.